06 Ocak 2016
Bilişim
Genel

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, Türkiye'de internet kullanımının diğer ülkelere göre daha ucuz olduğunu söyledi. İnternetin daha fazla ucuzlamasının, daha hızlı erişime bağlı olduğunu ifade eden Yıldırım, 2016'yı ve gelecek yılları fiber ağların geliştirilmesi için seferberlik yılı olarak ilan ettiklerini dile getirdi.

Bakan Yıldırım, Kule Restaurant'da düzenlediği basın toplantısında, ulaşım ve iletişim alanında 2015 yılının nasıl geçtiğini değerlendirerek, 2016-2019 yıllarına ilişkin hedeflerini anlattı.

Basın toplantısında gazetecilerin Türksat 4B haberleşme uydusuyla internetin ucuzlamasının söz konusu olup olmayacağı sorusu üzerine Yıldırım, bilişim ağlarının arttırılmasının önemine dikkati çekerek şunları söyledi:

"Bölünmüş yollara yeterince yatırım yaptık. Gelecek yıllarda akıl yollarının genişletilmesi için özel bir strateji uygulayacağız. Bu konuda belediyelerle, çeşitli idarelerle sıkıntılar yaşanıyordu. Bu sıkıntıları çözeceğiz. Bilişim ağlarını artıramazsak, gelecek yıllarda bizi bekleyen en büyük tehdit hız azalması. Bilişimde hızın azalması hiç arzu edilen bir şey değil. Ulaşımda hız felakettir, bilişimde hız berekettir."

"Havayolu trafiği yüzde 10'un üzerinde arttı"

Havayolunda taşınan yolcu sayısının geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 10'un üzerinde artarak 181 milyon olarak gerçekleştiğini açıklayan Yıldırım, yeni hatların devreye girmesiyle demiryollarında da özellikle yolcu taşımacılığı alanında artışın devam ettiğini ifade etti.

Hızlı tren projelerinin devam ettiğine işaret eden Yıldırım, "2015 itibarıyla bin 213 kilometre hızlı tren hattını tamamladık, hizmete aldık. Devam eden ve yeni alacağımız projelerle hızlı tren hattımızı 2018'de 3 bin 200 kilometreye çıkarmış olacağız" diye konuştu.

 "Marmaray ile köprülerden geçen araç sayısı azaldı"

Bakan Yıldırım, İstanbul trafiğinin her geçen gün artmasına karşın 2015'te köprülerden geçen araç sayısının azaldığına dikkati çekerek, konuşmasına şöyle devam etti:

"Türkiye'de motorlu araç sayısı 8 milyondan 20 milyona dayandı; ama, köprülerden geçen araç sayısı 150 milyondan 141 milyona düştü. Marmaray 29 Ekim 2013'te açıldı ve bugüne kadar 114 milyon yolcu taşıdı. İstanbul nüfusunun neredeyse 8 katı. İşte köprülerdeki azalmanın izahı bu. Yeterli altyapıyı hazır hâle getirirseniz, insanlar kendi araçları yerine toplu taşımayı tercih ediyor ve büyük şehirlerdeki trafik sorunu bu şekilde azalmış oluyor."

Yıldırım, Kızılay-Çayyolu ve Sincan-Batıkent metro hatlarının devreye sokulmasına rağmen Ankara'da trafik sorununun devam ettiğini belirterek, en geç bu yıl sonunda açılacak Keçiören metro hattının trafiği rahatlatacağını vurguladı.

Bakan Yıldırım, Hızlı Geçiş Sisteminde (HGS) vatandaşın lehine bir düzenleme yapılacağını belirterek, "Yakın zamanda çıkaracağız. Bu cezalarda ciddi bir rahatlama olacak. Her cezalı geçiş SMS ile bildirilecek" dedi.

Tartışma konusu hâline gelen HGS cezalarıyla ilgili değerlendirmelerde bulunan Yıldırım, HGS ile ilgili birkaç teknik iyileştirmenin yapıldığını, iyileştirmelerin geçişlerdeki hataların asgariye indirilmesi ve yanlış plaka işlemlerinden kaynaklanan sorunların çözümüne yönelik olduğunu bildirdi.

Hâlihazırda toplam 10 milyon aboneden yaklaşık 8 milyonunun HGS, 2 milyonunun ise OGS kullandığını bildiren Yıldırım, HGS etiketlerinden bazılarının bozuk çıktığının belirlendiğini, bu tür etiketlerin değiştirileceğini ve mağduriyetin giderileceğini belirtti.

Rusya'nın bazı Türk taşıyıcılara ait havayolları uçuş ekiplerinden vize talep etmesine ilişkin soruyu yanıtlayan Bakan Yıldırım, Rusya'nın havayolları uçuş ekiplerine yönelik uygulamasının, uluslararası havacılık kurallarına aykırı ve keyfi bir uygulama olduğunu söyledi. Yıldırım, "Dolayısıyla biz, diplomatik kanallardan bu uygulamanın yanlış olduğunu Uluslararası Havacılık Örgütünün normlarına uygun olmadığını derhal hatırlatacağız" diye konuştu.

“Karayollarında bu yıl güney – kuzey koridorlarında çalışmaya hız vereceğiz”

Yıldırım, karayollarında bu yıl güney-kuzey koridorlarında çalışmaya hız vereceklerini, bu çalışmalarda ağırlıklı olarak tüneller ile sanat yapıları bulunduğunu dile getirerek, otoyolların bir kısmının kamu-özel ortaklığında yapılacağını söyledi. Yıldırım, şöyle konuştu:

"Yavuz Sultan Selim Köprüsünün Anadolu ve Avrupa yakalarındaki Edirne-Kars TEM yoluna bağlantısını sağlayacak otoyollar. Ankara-Samsun istikametindeki ilk etapta Ankara-Delice arasındaki otoyolu YİD ile gerçekleştireceğiz. Ankara-Niğde otoyolunun ihalesini bu yıl içerisinde yapacağız. Bu da 360 kilometrelik bir güzergâhtır. Aydın-Denizli otoyolunu uzatacağız. Bu dönem içerisinde Çanakkale geçişini 2019'a kadar gerçekleştireceğiz. Buna bir de Kanal İstanbul'u ilave edebiliriz."

İstanbul-İzmir-İzmit Körfez Geçişi Projesinin (Körfez Köprüsü dâhil) tamamının 2018'de bitirileceğini belirten Bakan Yıldırım, “Ancak köprü ve Bursa'ya kadar olan kısım bu yılsonunda tamamen hizmete girmiş olacak. Yavuz Sultan Selim Köprüsü de bağlantı yollarının tamamıyla en geç 2016 sonunda bitmiş olacak. Marmaray'ın ikizi Avrasya Tüneli 2016 sonunda tamamen hizmete girmiş olacak."

Türkiye'deki 24 bin 300 kilometre bölünmüş yolun bir yılda ekonomiye 16,5 milyar lira kazandırdığını vurgulayan Yıldırım bu konuda şunları söyledi:

Bu rakam karayollarının bir yılda kullandığı bütçe kadar. Karayolları 2015'te bu kadar bütçe kullandı. Karayollarının bir yılda yaptığı bütün işleri bölünmüş yollardaki tasarrufla geri alıyoruz. Havaya verilen yanmış gaz, egzos, bölünmüş yolların sayesinde 3 milyar 250 metreküp azaldı. Bölünmüş yollar hem hayat kurtarıyor, hem ekonomiye katkı sağlıyor, hem de havamızı güzelleştiriyor."

Yıldırım, Körfez Geçişi Köprüsüne ilişkin de "Körfez Geçiş Köprüsünde direkler arasındaki ilk tabliye bugün yerleştirilmeye başlandı. Toplam 113 tabliye var. 20 Şubattan itibaren köprünün siluetini tabliyeleriyle birlikte görmüş olacağız" ifadelerini kullandı.

236 büyük siber saldırı yaşadık

Bakan Yıldırım, Türkiye'ye yönelik son dönemdeki siber saldırılara ilişkin, "236 büyük saldırı yaşadık. BTK derhal harekete geçti. Bu DDOS saldırılarına karşı kapasite artırımı yoluna gittik" dedi.

Siber saldırılara ilişkin bir soruya karşılık olarak Yıldırım, siber saldırıların günlük değil, sürekli gerçekleşen olaylar olduğunu vurguladı. İnternetin kullanıldığı her yerde saldırıların gerçekleştiğine işaret eden Yıldırım, Dünya’da 2 milyon köle bilgisayar bulunduğunu söyledi. Yıldırım, sözlerini şöyle sürdürdü:

"14 Aralık'ta başladı; ağırlıklı olarak 24 Aralık'a kadar devam etti. 236 büyük saldırı yaşadık. Depremler var ama hissedilmiyor. Bir de büyük deprem oluyor maalesef… Onun ağır sonuçları oluyor. Derhâl BTK harekete geçti. Bu DDOS saldırılarına karşı kapasite artırımı yoluna gittik. USOM ve SOME'ler oluşturduk. Öngörülen 367 kurumda SOME'lerin tam teşekküllü olarak çalışması. Şu anda böyle olduğunu ne yazık ki söyleyemiyoruz. Önümüzdeki dönemde USOM-SOME ağını güçlendirmek ve kurumları bu tür saldırılara karşı 7/24 gerekli tedbirleri alabilecek hâle getirmek istiyoruz. Bu bir sefer için bitirilecek bir iş değil, sürekli devam edecek bir iş. Bunu artık, günlük yaşamın bir parçası gibi görmek gerekiyor. 2018'e kadar yeni eylemler olacak. Bakanlığımız Ocak ayının son haftası Siber Güvenlik Kurulunu toplantıya çağırıyor. Bu kurulda yeni tedbirler ve yeni eylem planını konuşup karar bağlayacağız."

Yıldırım, söz konusu siber saldırılarda herhangi bir bilgi kaybı olmadığını, erişimde gecikmeler yaşandığını dile getirdi.

Twitter'a 150 bin liralık ceza kesildi

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun (BTK) Twitter'a uyguladığı cezaya ilişkin soru üzerine Yıldırım, Türkiye yasalarına herkesin uymasının esas olduğunu vurguladı. Buna uymayanlara gerekli yaptırımların devreye konulduğunu belirten Yıldırım, şunları kaydetti:

"Esas olan kapatmak, cezalandırmak, yayın yapmasını engellemek değil, yasalar içerisinde iş yapmasını sağlamak. Bu yüzden de yeni bir uygulama getirdik. BTK uygulanamayan yasaların uygulanmamasına karşılık parasal ceza yoluna gitmeye başladı. Twitter'a 150 bin liralık ceza kesildi ve Amerika'daki merkezine gönderildi. 30 günlük tebligat süresi şu anda doldu. Bundan sonraki gelişmelere göre hangi adımlar atılması gerekiyorsa atacağız. Vazgeçmemiz söz konusu değil, Türkiye'de hizmet veren, ticaret yapan herkes yasalara uymak zorundadır. Bu bizim için bir ayrıcalık değil, her ülke için bu söz konusu."

Demiryollarının serbestleşmesine ilişkin bir soruya karşılık Yıldırım, demiryollarının bu yıl karayolları ve havayolları gibi özel sektörün kullanımına açılacağını bildirdi.

Yıldırım, Marmaray banliyö hatlarının ne zaman biteceğine yönelik soruyu, çalışılan firma ile yaşanan olumsuzluklar ve projedeki zaman kaybı nedeniyle 2016 yılında tamamlanamayacağını belirterek, "Hedefimiz banliyö hatlarını 2017 sonunda, en geç 2018 başında Pendik'ten Ayrılık Çeşmesi'ne, Kazlıçeşme'den de Halkalı'ya kadar açmak" şeklinde yanıtladı.

 Ankara-İstanbul ve Konya-İstanbul hızlı tren hatlarında zam yok

Yıldırım, havayollarında ve demiryollarında zam yapılıp yapılmayacağına ilişkin soru üzerine şunları söyledi:

"Havayollarında bizim fiyat ayarlamak gibi bir konumumuz yok. Sektör tamamen serbest. Bizim düzenleme yapmamız söz konusu değil. Ancak demiryolları hâlihazırda tekeldir ve diğer kurumların yaptığı gibi enflasyon oranında bir düzenleme yapmayı düşünür. 15 Ocak'ta böyle bir planlamaları var."

Bakan Yıldırım, Ankara-İstanbul ve Konya-İstanbul hızlı tren hatlarında zam olmayacağını da bildirdi.